reklama

Byť verným zákazníkom sa vôbec neoplatí

Moja banka mi po 14-tich rokoch oznámila, že plánuje zdražiť vedenie bežného účtu. Doteraz som to mal zadarmo (poskytovali mi 100% zľavu) a pre ostatných malo ísť len o kozmetické navýšenie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (76)

V duchu som poľutoval všetkých, čo musia za účet platiť 7€ mesačne pri 400€ príjme, ale nevenoval som tomu pozornosť. Následne ma to však dobehlo. Dostal som prvý výpis a hlavou mi prebehlo, kde sa stratili moje nároky na zľavy ? Fíha, oni mi ich zrušili. Platiť 7€ sa mi vonkoncom nepáčilo. 

Nebuď verný zákazník

A tak som rozbehol hru so spoločnosťami, ktorých služby využívam. Doteraz som bol pre nich poslušný a verný zákazník. Spomínam si na moment, keď si ma ako klienta získavali, cítil som sa dôležitý,hýčkali si ma,sľubovali výhody,možné aj nemožné. Všetko išlo online, telefonicky a hlavne ihneď. Predajca služby neváhal prísť priamo do mojej obývačky,len aby som podpísal zmluvu a všetko sa dialo priam na počkanie. Čo som však neskôr pochopil ,bolo, že táto hra má svoje skryté pravidlá. Ak prestanete byť aktívni a ostražití, tak po pár mesiacoch ste tam, kde ste boli predtým.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo k hre potrebujete ?

K hre potrebujete mať prehľad všetkých zmluvných vzťahov, ktoré máte uzatvorené - banka, poisťovne, dodávatelia energií, internetu, mobilných služieb a televízie. Ak doteraz boli pre vás dôležité dátumy narodenín vašich blízkych, dnes si radšej do diára poznačte dátumy viazanosti/fixácie/obnovovania zmlúv a lehoty, kedy a ako sa dajú tieto bez sankcie vypovedať.

Spoznajte finty protihráčov

Počas mojej "revízie" domácich zmlúv som sa stretol s nasledovnými fintami protihráčov:

Finta č. 1 : Zdražieme mu službu, veď aj tak nič nespraví

Ak si je inštitúcia istá vašou pasivitou, použije túto fintu. Dobrým príkladom je zmena bankového účtu. Na účte máte nastavené rôzne inkasné vzťahy a obávate sa náročnosti prenastavenia týchto platieb. Predpokladá sa, že na zdraženie nebudete reagovať, čo je však chyba. Našťastie, nájsť banku s účtom zadarmo je stále možné a prenos inkasných vzťahov nemusí byť nakoniec až taká náročná operácia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Káblovka skúsila na mňa niečo iné. Veľmi si želali zvýšiť mi poplatok - hoci len o infláciu. Zákony však umožňujú akýkoľvek návrh na zvýšenie ceny využiť na ukončenie zmluvy,tak som ju vypovedal. A následne som si vyjednal výhodnejšie podmienky,než som mal pôvodne.

Finta č. 2: Po skončení viazanosti mu naúčtujeme výrazne vyššiu sumu a prinútime ho predĺžiť si viazanosť

S týmto sa stretnete často pri balíčkoch televíznych a internetových služieb. Ponúknu vám na 2 roky nejaký balíček za zvýhodnenú cenu, a keď sami neprejavíte po 2 rokoch záujem o novú viazanosť, naúčtujú vám zrazu o desiatky percent viac. Obvykle postupujú tak, že vám pošlú ponuku na opätovné zazmluvnenie viazanosti, no táto ponuka už nemusí byť pre vás najvýhodnejšia. Dnes si dávam pozor, kedy mi končí viazanosť a zmluvu radšej v súlade s podmienkami vypoviem a potom sa dohadujem na novej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Finta č. 3 : Zdražieme mu úver, veď aj tak nie je pripravený zmeniť banku

Hypotéku si vezmete obvykle v banke, kde vám ponúknu najlepšiu úrokovú sadzbu. Poľahky podľahnete ilúzii, že táto banka bude rovnako skvelá aj pri najbližšej fixácii úrokovej sadzby úveru. Po oznámení zvýšenia úrokov sa síce prídete rozčuľovať na pobočku, ale pokiaľ nemáte pripravené alternatívy prestupu do inej banky, tak ste nahratí. Refinancovanie hypotéky sa tak stáva nevyhnutnou súčasťou zoznamu vašich novodobých koníčkov. 

Finta č. 4 : Nezrušíme mu poistku, nepovieme mu o tom a bude platiť ďalej

 Kedysi stačilo nezaplatiť a havaríjna poistka sa zrušila. Dnes vám ale zanikne až k dátumu, ku ktorému vám pošle poisťovňa list upozorňujúci na jej nezaplatenie. Ak vám poisťovna takýto list pošle s oneskorením, čo sa mi stalo,platíte niekoľko týždňov či mesiacov zbytočne. A peniaze vám,samozrejme,nikto naspäť nevráti. Rozmýšľam, či by mi preplatili dvakrát aj poistnú udalosť, keď som platil 2 poistky naraz. Snívajte s nami. Dnes už si dávam na podmienky zrušenia komerčných poistiek pozor a radšej zmluvu vypovedám písomne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zábavné je to aj so zákonnou poistkou na auto. Poisťovňa mi ponúkla výhodnú poistku, keď som si u nich prvýkrát poistil auto. Po roku mi však výhodnú cenu poistky zvýšili (ako inak),čiže som opäť musel zmluvu v zákonnom termíne vypovedať.

Finta č.5 : Novému zákazníkovi poskytneme výrazne lepšie benefity ako existujúcemu

Túto fintu na mňa používajú často mobilní operátori či dodávatelia energií. Nových zákazníkov lákajú na rôzne bonusy, ktoré však existujúci klienti nedostávajú. Veď načo aj,už ich majú v "hrsti". Jedinou šancou pre nich, ako sa k benefitom dostať, je neustále podávať žiadosti o prechod k inému poskytovateľovi. Ústne vyhrážky, že odídete, nezaberajú. Pocit dôležitosti opäť zažijete, až keď zistia, že by vás mohli reálne stratiť.

Záver

Každá šikovnejšia inštitúcia si robí analýzy a stratégie pre udržiavanie a získavanie nových klientov. Tieto stratégie, ktoré pripravujú tímy produktových manažérov a analytikov, im naznačujú, ako sa klientské segmenty správajú a reagujú na rôzne marketingové iniciatívy. Cieľom je, aby pri akomkoľvek opatrení mala spoločnosť pod kontrolou svojich stálych zákazníkov (výnosy z nich) a cez rôzne jednorazové marketingové akcie a benefity získala nových od konkurencie. Na saturovanom trhu však jediným spoľahlivým benefitom býva iba nižšia cena, a tá sa často vymieňa za nejakú formu dlhodobejšieho kontraktu.

Mnohé služby sú dnes komoditou (neodlišujú sa), a tak často narazíte aj na obštrukcie pri rušení zmlúv. Výpovede zmlúv musia byť písomné a určite ich nevybavíte online. Musíte navštíviť pobočku, kde je pre vás pripravená séria administratívnych prekážok. Niekde vám predstavia riaditeľa pobočky,iní zúfalci vám naúčtujú zmluvnú pokutu, ďalší sa nezdráhajú ju ani súdne vymáhať.

Skúsenosti mi naznačujú, že výhodnú ponuku služieb na Slovensku od svojho poskytovateľa dosiahnete len vtedy, ak im neustále hrozíte a zmluvy často prenášate či vypovedáte. Niekedy sa stane, že to niektorá firma poriadne nedomyslí a v ponuke sa objaví výhodná "diera" alebo narazíte na firmu, ktorá ponúka kompromis cena- služba-marža. 

V reklamách nám tvrdia, že vernosť sa vraj vyplatí. Omyl- skôr za vernosť vy platíte. Mne táto hra ušetrila niekoľko stoviek eúr ročne, ktoré si rád tento rok prenesiem na Jadran.

Autor: Pavol Bulla

Pavol Bulla

Pavol Bulla

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  18x

Ekonóm so skúsenosťami z oblastí verejného sektora a jeho inštitúcií, investícií, finančného sektora, investičného manažmentu a zdravotného poistenia. Zoznam autorových rubrík:  Ekonomické zaujímavostiPotravinové paradoxyPolitické voľnomyšlienkárstvoBratislavský komunálPríbehy zo zdravotníctva

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu